|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

روند کاهش منابع آب زیرزمینی دشت اسفراین در خراسان شمالی متوقف شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در هفته صرفه‌جویی مصرف آب از توقف روند کاهش منابع آب زیرزمینی دشت اسفراین به دلیل کنترل اضافه برداشت‌ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی مهندس" علیرضا عامری" روز شنبه در نشست خبری مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی، گفت: شمارشگرهای هوشمند آب و برق در تمامی چاههای کشاورزی برقی استان نصب شده و به این طریق بخش عمده‌ اضافه‌برداشت‌های غیرمجاز از چاههای دارای پروانه استان در شهرستان اسفراین کنترل شده است.
او تصریح کرد: طرح تجهیز چاههای برقی کشاورزی استان به شمارشگرهای هوشمند آب و برق در دوسال گذشته از دشت اسفراین آغاز شد و به همین دلیل تاثیر این طرح در کاهش اضافه‌برداشت‌ها در این دشت زودتر از بقیه دشت‌های استان نمود داشته است.
او اظهار داشت: اضافه برداشت از چاههای دارای پروانه و برداشت غیرمجاز آب از چاههای بدون پروانه، معضل اصلی منابع آب زیرزمینی استان است و خسارت زیادی به این منابع وارد کرده است.
به گفته او از 11 محدوده مطالعاتی و دشت موجود در استان خراسان شمالی به علت برداشت بی‌رویه آب زیرزمینی توسط کشاورزان، توسعه بهره‌برداری از منابع آب زیرزمینی هفت دشت جاجرم، سملقان، شیروان ، بجنورد، شوقان، اسفراین و صفی‌آباد ممنوع است.
وی افزود: وضعیت منابع آب زیرزمینی در دشتهای شیروان، جاجرم و اسفراین به علت برداشت بی‌رویه بحرانی است به طوریکه سطح آب زیرزمینی در دشت اسفراین در 20 سال اخیر 15 متر و در دشتهای شیروان و صفی آباد نیز در دو دهه اخیر به ترتیب بیش از 11 و هشت متر پایین تر رفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی تصریح کرد: خوشبختانه در استان چاه غیرمجاز عمیق نداریم و بیشترین برداشت غیرمجاز به مقدار بیش از 50 میلیون متر مکعب در سال از طریق اضافه‌برداشت از چاههای مجاز انجام می‌شود که با نصب شمارشگرهای هوشمند قابل کنترل است.
مهندس عامری حجم آب برداشتی توسط چاههای برقی و دیزلی در استان خراسان شمالی را 453 میلیون متر مکعب در سال اعلام و تاکید کرد: البته نصب شمارشگرهای هوشمند آب و برق به تنهایی نمی‌تواند در مهار اضافه‌برداشتهای غیرمجاز موثر باشد و همکاری کشاورزان در این زمینه بسیار مهم است.
وی در مورد مهار آبهای سطحی استان نیز گفت: 10 درصد این منابع توسط سدهای ساخته شده تنظیم می‌شود و برای مهار بقیه آبهای سطحی استان چهار سد در دست اجراست که یکی از آنها امسال بهره‌برداری می‌رسد و به منظور بهینه‌سازی بهره‌برداری سنتی از منابع آب نیز برنامه‌هایی با همکاری جهادکشاورزی در دست تدوین و اجراست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش از قرارگیری طرح آبرسانی بجنورد از سد شیرین‌دره در فهرست طرحهای مهر ماندگار خبر داد و گفت: برای تکمیل این طرح 300 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز است که اگر تامین شود در سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.
مهندس عامری پیشرفت فیزیکی این طرح آبرسانی بجنورد از سد شیرین‌دره را تاکنون 88 درصد اعلام کرد و گفت: در مجموع تاکنون 790 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح اختصاص یافته و در لایحه بودجه سال جاری نیز مبلغ 171 میلیارد ریال اعتبار برای این طرح پیش بینی شده است.
به گفته او طرح آبرسانی بجنورد شامل 48 کیلومتر خط انتقال با 740 متر اختلاف ارتفاع پمپاژ آب از سد شیرین‌دره تا شهر بجنورد، چهار ایستگاه پمپاژ، تاسیسات تصفیه خانه آب و یک مخزن 30 هزار متر مکعبی است و با بهره‌برداری از این طرح سالانه 20 ميليون و 500 هزار متر مكعب آب مورد نیاز شهر بجنورد و روستاهاي اطراف مسیر خط انتقال تامين خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی همچنین از مطالعه و تعیین حد حریم و بستر یکهزار و 200 کیلومتر از رودخانه‌های استان خبر داد و افزود:‌ در آزادسازی حریم رودخانه‌ها در کشور پیشرو هستیم.
مهندس عامری گفت: 350 کیلومتر از رودخانه‌های استان برای تعیین حد حریم علامت گذاری شده و مردم نیز برای حفظ حریم و بستر رودخانه‌ها باید اهتمام بیشتری داشته‌باشند.
وی لازمه پیشگیری و کنترل خسارت سیلابها را توجه عمومی به حریم و بستر رودخانه‌ها ذکر کرد و تاکید کرد: حریم بستر رودخانه‌ها مشخص است و مردم برای حفاظت عمومی در برابر سیلابها باید به این حدود توجه کنند.
او با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بهره‌برداری از آب سدهای استان در بخش‌های شرب، صنعت و کشاورزی برلزوم اجرای طرحهای آبخیزداری در بالادست سدهای استان تاکید کرد و گفت: عمر مفید سدها نباید تحت تاثیر فرسایش و رسوبات بالادست قرار گیرد.
وی تصریح کرد: معمولا در مطالعات ساخت سدها، بخشی از مخزن سد به رسوبات اختصاص می‌یابد اما در سد شیرین‌دره میزان رسوبات بیشتر از حجم پیش‌بینی شده، بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی خشکسالی‌های پی‌درپی و تخریب مراتع را عامل کاهش زمان تمرکز سیلابها و فرسایش شدید و رسوبگذاری بالا در مخازن سدها اعلام کرد و گفت: حوضه‌های آبریز بالادست سدها برای آبخیزداری به مدیریت نیاز دارد که این امر نیز نیازمند اعتبار است.
نشست خبری مدیران عامل شرکتهای آب منطقه‌ای، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی به مناسبت هفته صرفه‌جویی در مصرف آب، روز شنبه سوم تیرماه با حضور 17 نماینده وسایل ارتباط جمعی ملی و محلی در اتاق نشستهای شرکت آب منطقه‌ای برگزار شد.
 

کد خبر: 216
  تاریخ خبر : 3 تیر 1391
 2832
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 32
  • بیشترین بازدید همزمان : 462
  • بازدید امروز : 53
  • بازدید دیروز : 4,363
  • کل بازدید : 5,140,318
  • آخرین به روزرسانی : 4 اردیبهشت 1403 10:16:31
  • شناسه IP شما : 18.189.170.17

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : خراسان شمالی، بجنورد، خیابان طالقانی شرقی ، بلوار استقلال ، روبروی بوستان شهر
  • کدپستی : 9415644891
  • تلفن : 2-32263281-058
  • فاکس : 32263280-058
  • پست الکترونیکی : info[at]nkhrw.ir
  • پیامک : 30006883
  • تلفن گویا :